Uczę się pilnie- terapia w ramach projektu ” Moc w AMI – rehabilitacja dla dzieci niepełnosprawnych ” współfinansowanych ze środków PFRON.
Uczę się pilnie to szeroko rozumiana terapia pedagogiczna połączona z terapią ręki.
Terapia pedagogiczna to całokształt oddziaływań korekcyjno – kompensacyjnych, jakie stosuje terapeuta w stosunku do beneficjenta. Terapeuta mobilizuje podopiecznego do poprawy zaburzonych funkcji i doskonalenia tych dobrze rozwiniętych. Forma wsparcia „Uczę się pilnie” jest to zatem specjalistyczna pomoc dziecku w pokonywaniu jego zaburzeń rozwojowych, trudności w nauce (eliminowanie niepowodzeń szkolnych) oraz w zachowaniu.
W ramach terapii pedagogicznej usprawniane są analizatory: wzrokowy, słuchowy i kinestetyczny. Bardzo ważne znaczenie w procesie edukacyjnym dziecka ma także motoryka mała, tj. sprawność motoryczna rąk. Terapia ręki skierowana jest przede wszystkim do dzieci wykazujących: nieprawidłową postawę ciała, zaburzenia napięcia w obrębie kończyny górnej, problemy w zabawach precyzyjnych, niską szybkość wykonywanych ruchów, trudności z planowaniem ruchu, wolne tempo uczenia się nowych czynności motorycznych, zaburzenia koordynacji ruchowej i wzrokowo ruchowej, problemy w rozwoju czynności grafomotorycznych, trudności w osiągnięciu funkcji pisania, opóźnienie rozwoju mowy – jako element wspomagający.
Efekty uzyskiwane dzięki zastosowaniu formy wsparcia Uczę się pilnie:
– usuwanie przyczyn i trudności w uczeniu się;
– stymulowanie funkcji percepcyjno – motorycznych;
– podniesienie poziomu motywacji dziecka do uczenia się;
– osiąganie prawidłowej postawy podczas pracy ręką;
– usprawnianie współpracy oko – ręka;
– budowanie orientacji przestrzennej dziecka;
– rozwijanie sprawności ruchowej dłoni dziecka;
– osiągnięcie funkcjonalnego chwytu narzędzia pisarskiego;
– doskonalenie funkcji pisania, rysowania i kolorowania.
– kształtowanie umiejętności przekraczania linii środkowej ciała.