Drodzy rodzice czy wiedzieliście, że Logopeda zajmuje się nie tylko wadami wymowy, ale również wczesną diagnozą, profilaktyką oraz stymulacją rozwoju mowy?

Celem wczesnej interwencji logopedycznej jest objęcie diagnozą i oddziaływaniem terapeutycznym maluchów, w których rozwoju psychoruchowym wystąpiły różnorodne zaburzenia lub istnieje uzasadnione podejrzenie możliwości pojawienia się takich zaburzeń w niedalekiej przyszłości.
W przypadku małych dzieci warto skonsultować się z logopedą, gdy:
- noworodek lub niemowlak ma problemy ze ssaniem piersi,
- u dziecka występuje nadmierne ślinienie się, maluch ma stale otwarte usta lub ciągle wysunięty język,
- pojawiają się problemy z rozszerzaniem diety, gryzieniem, żuciem lub połykaniem,
- występuje stała tendencja do dławienia się i silny odruch wymiotny,
- dziecko ma krótkie wędzidełko podjęzykowe, lub wargowe, którego przejawem mogą być problemy z przystawieniem do piersi czy nieefektywne ssanie,
- u niemowlęcia nie pojawia się gaworzenie, nie prowadzi ono z dorosłym „dialogu” naśladując sylaby otwarte, *nie pojawia się u niego gaworzenie samonaśladowcze i dziecko nie wypowiada ciągów sylabowych,
- gdy wyraźnie przedłuża się głużenie i staje się ono głośniejsze niż wcześniej,
- niemowlak nie reaguje na bodźce słuchowe lub wzrokowe,
- maluszek nie skupia wzroku na twarzy mamy lub taty i nie reaguje adekwatnie na ich mimikę,
- u dziewięciomiesięcznego dziecka nie pojawia się gest wskazywania palcem,
- dziecko mające rok nie wypowiada kilku prostych wyrazów zbudowanych z sylab otwartych, *świadomie i intencjonalnie nie używa słów „mama”, „tata” oraz kilku wyrażeń dźwiękonaśladowczych lub nie rozumie prostych poleceń popartych gestem,
- roczny malec nie potrafi pić z otwartego kubka, nie potrafi jeść pokarmów łyżeczką oraz unika pokarmów o stałej konsystencji,
- dziecko nie próbuje komunikować się z otoczeniem, nie jest zainteresowane kontaktem, nie rozumie innych osób stosownie do wieku lub nie nawiązuje kontaktu wzrokowego.
BADANIE LOGOPEDYCZNE MAŁEGO DZIECKA OBEJMUJE:
- wywiad z rodzicem lub opiekunem dziecka dotyczący przebiegu ciąży, okresu okołoporodowego i postnatalnego, przebiegu rozwoju funkcji pokarmowych, środowiska rodzinnego dziecka, chorób, farmakoterapii itp.
- ocenę budowy anatomicznej w obrębie twarzy i jamy ustnej,
- ocenę napięcia mięśniowego oraz symetrii,
- ocenę odruchów ze strefy ustno-twarzowej,
- ocenę sposobu pobierania pokarmu oraz koordynację ssania, połykania i oddychania,
- ocenę sposobu oddychania,
- ocenę wrażliwości twarzy na dotyk,
- ocenę reakcji na bodźce słuchowe i wzrokowe,
- ocenę rozwoju funkcji przedjęzykowych, noworodkowego naśladownictwa oralnego, głużenia i gaworzenia,
- ocenę sposobu karmienia piersią i oddychania przez nos,
- ocenę pozycji spoczynkowej układu oralnego,
- ocenę rozwoju funkcji pokarmowych z (pobierania pokarmu z łyżeczki, picia z otwartego kubka).
Nie każde niemowlę powinno być konsultowane przez logopedę, jednak specjalista oceni poziom rozwoju funkcji pokarmowych i językowych, a w przypadku ewentualnych problemów zaleci odpowiednią stymulację.
Odpowiednio wcześnie rozpoczęta terapia, pozwoli na uniknięcie utrwalania patologicznych wzorców i pozwoli na harmonijny rozwój funkcji malucha.
Zapraszamy do Ośrodków AMI w Zduńskiej Woli i Sieradzu na konsultacje z terapeutą.

